marți, 17 ianuarie 2012

Marea biblioteca a destinului

"Un singur vector să-şi fi schimbat traiectoria, altă viaţă s-ar fi trăit, alt destin s-ar fi scris în marea bibliotecă a destinului", zicea Constantin Chiriţă în "Romantica". 
Un pahar. De vorbă. Cu Angel. Îmi povestea, senin, cum mersese el la şcoală la 6 ani, pentru că, în vremea când noi aveam acea vârstă, copilul era considerat suficient de matur spre a deprinde litere şi cifre de la 6 ani. Ai lui s-au interesat, văzând că alţi părinţi îi mai ofereau odraslei un an de zbenguială, şi au aflat că, pentru a începe şcoala la 7 ani, trebuia să fii declarat inapt. Medical. Să fi avut un soi de deficit. Mental sau fizic. Unii părinţi au făcut rost de adeverinţe medicale şi şi-au salvat copilul de la şcolarizarea prematură, după optica lor. 
A fost momentul meu de iluminare. 
- Angel, tu realizezi că DOAR ATÂT ne era de ajuns spre a trăi cu totul alte vieţi??? Că am fi avut alte învăţătoare, alţi profesori, alţi colegi şi cu totul alt destin??? 
M-am cutremurat eu, s-a cutremurat şi el. 
- Ne putea fi... mai bine sau mai rău, Angel, am continuat. Dar sigur ne-ar fi fost diferit! Datorită unei decizii aparent minore, a părinţilor noştri, suntem ceea ce suntem. 
Uneori mă întreb cine mai trage de sfori în lipsa părinţilor, pentru că sincer nu cred să fim lăsaţi de capul nostru. Şi ce-ar fi fost viaţa mea dacă mama mi-ar fi luat certificat de handicap? Nu cred că aş fi fost stigmatizată, în categorie nu se regăsea un singur copil, ci erau mai mulţi, erau grupări, erau elevi a căror profesori fuseseră avertizaţi deja, erau... cu totul alte conjuncturi. 
Şi alte vieţi s-ar fi trăit.

2 comentarii:

  1. :))) hai sa iti spun ca eu m-am dus la scoala la 7 ani si aproape o luna. nu stiu daca a fost nevoie de vreun certificat si, daca da, de ce tip ... :)) dar cert e ca nu au mai vrut ai mei sa ma dea la scoala de 6 ani, ca pe sora mea. da, hmm, as fi curioasa cum ar fi fost altfel

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Asta e si ideea. Nu varsta la care ne-au dat ai nostri la scoala, ci consecintele, urmarile. Eu as fi trait alta viata daca as fi mers la scoala la 7 ani, iar tu daca ai fi mers la 6!
      Asta e cu Destinul. Il mai scriu si cei din jurul nostru uneori. Il influenteaza pe ici, pe colo, prin punctele esentiale. :))

      Ștergere