marți, 21 mai 2013

Datorie indecenta

Colleen McCullough scria undeva că "datoria e cea mai indecentă dintre obsesii". Nu cred că am înţeles pe deplin la ce se gândea scriitoarea, până când... până când nu am văzut, în februarie, "Dear John".
Este un film dureros, despre o poveste de iubire, despre drame, despre traume, despre încercări ale unora de a-i înţelege pe cei din căminul cărora proveneau, despre reuşite ale altora de a face acest lucru, despre "interpretări ajutătoare", despre "traduceri" ale unor stări de fapt, despre o dragoste jertfită pe altarul datoriei faţă de un prieten bun, vechi, neajutorat şi muribund, despre sacrificiu dureros, seriozitate, maturitate şi tradiţionalism, despre autism - greu de diagnosticat, greu de administrat, greu de înţeles. De vreme ce după trei luni filmul îmi este încă viu în memorie, se cheamă că a fost deosebit. Cu şi despre oameni frumoşi, cu şi despre fapte de viaţă, cu şi despre evadări - nu în superficial, ci în alte lumi, cu alte pericole, cu expuneri fizice benevole în speranţa că o eliberare fizică va duce cu sine şi eliberarea psihică, eliberarea de fantasmele, atât de dragi şi de dureroase, ale trecutului.
E un film ca o lecţie de viaţă pe care nu ştiu câţi dintre noi ne-am asuma-o. Cu atât mai mult cu cât simplitatea sa este mai dureroasă decât am putea bănui. 

4 comentarii:

  1. Am vazut filmul acum cativa ani. stiam doar ca mi-a placut. nu imi mai aminteam exact cu ce e, dar vazand videoclipul mi-am amintit exact. si mi-am amintit si de ce mi-a placut. datorita multelor mesaje transmise. frumos. chiar frumos. iar melodia ... e din aia de taie in carne vie :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, videoclipul e o reusita. Rezuma minunat cele mai curioase momente din film si te face sa retraiesti povestea cu o precizie neasteptata. M-au impresionat puternic oamenii astia, cu dramele lor cu tot...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai cred ca in asta consta, de fapt, frumusetea si reusita filmului, in personajele prezentate.

      Ștergere
    2. Intr-adevar. Par desprinse din viata. O viata necosmetizata. Sau cosmetizata foarte discret...

      Ștergere